zaterdag 12 mei 2018

Cheetah

Deze keer een aquarel van een Cheetah op een heel vel Lanaquarelle 300gram, 56x76cm, 100% cotton, rough..
Zoals gewoonlijk start ik met het tekenen van de Cheetah en omdat dit een opdracht is besteed ik daaraan extra veel aandacht want een goed opgezette tekening is een voorwaarde om de aquarel te laten slagen, compositie, natuurlijke houding, en de kenmerken van het dier moeten perfect zijn, vandaar dat de meeste tijd dan ook gaat zitten in het voorschetsen en daarna het op papier zetten van de tekening.


Het hoofd van het dier is het belangrijkste vandaar dat ik daar het eerst aan begonnen ben, pas als ik zie dat de Cheetah karakter krijgt ga ik verder met het andere gedeelte van het dier, het meest lastige echter is het grote aantal vlekken die een Cheetah heeft, tijdens het tekenen heb ik er al voor gezorgd dat die vlekken mooi met de vorm van het dier meelopen.
Nu kun je al die vlekken nauwkeurig schilderen maar dat is niet zo interessant, vandaar dat ik besloot om ze kleurig en abstraherend weer te geven.


Je ziet dat ik lekker expressief met kleur heb gewerkt, een beetje abstraherend en flink wat kleur dat zorgt ervoor dat het niet fotografisch wordt en mij maakt het niet uit welke kleur de Cheetah krijgt, Het belangrijkste is dat zodra de aquarel mooi ingelijst aan de muur hangt je een soort van WOW effect krijgt en dat je door de abstractie in het schilderij nog van alles kunt ontdekken.


Ik vind hem zelf prachtig, hopelijk genieten de nieuwe eigenaars er nog lang van!