zaterdag 16 juni 2018

Turquoise

Afrikaanse Baardvogel

Afgelopen week heb ik voor een opdracht een aquarel gemaakt van Afrikaanse Baardvogels.
Dit zijn prachtige vogels met schitterende kleuren en daardoor een genot om te schilderen, het moest een grote aquarel worden waar de kleur turquoise in verwerkt moest zijn, nou is dat alleen al een uitdaging omdat je geen turquoise in een tubetje kunt kopen, tenminste, ik kon het niet vinden, dat werd dus mengen op het palet, extra moeilijk voor mij omdat ik normaal de kleuren altijd puur gebruik zodat de kleuren zich op papier met elkaar mengen.

Ik had mooie referentie foto's van de opdrachtgevers, nu nog even uitzoeken wat het formaat van deze baardvogel is, ik hou er niet van om vogels groter te schilderen dan de werkelijkheid, de vogel bleek een lichaamslengte van 23cm te hebben, maar het was niet duidelijk of dit met of zonder staart is, na hier en daar bij vogelkenners na te vragen was het nog niet duidelijk en besloot ik de vogels ongeveer 23 cm van kruin tot staartpunt te schilderen.

Van de verschillende foto's een koppeltje samenstellen en in een mooie compositie op papier tekenen is altijd een erg tijdrovende bezigheid, de takken en bladeren heb ik niet getekend omdat het meestal spontaner overkomt als je dit tijdens het schilderen op papier zet, het blijft dan meer een verassing en wordt niet zo stijf.


Natuurlijk heb je dan ook kans dat het mislukt, lekker spannend dus, vandaar dat ik eerst de basis van takken en bladeren schilder en daarna pas de vogels.


Het was nog een flink gepriegel om de witte stippen op de vleugels en staart uit de sparen, dat is moeilijker maar naar mijn mening altijd mooier dan dat je maskeervloeistof gebruikt.
Als dat alles erop staat komen de allerkleinste details aan bod, de ogen de poten en hier en daar nog een blad suggereren en flink wat takjes en spetters als laatste.



Vuurkopbaardvogels 50 x 65 cm.

6 opmerkingen:

Judy zei

Prachtig, Gerard. Ik vind behalve de vogels, de tak en de bladeren heel mooi.
Ik heb een turquoise van Rembrandt, dus het bestaat wel. Lijkt me moeilijk om zelf te mengen.

monne-floor zei

Heel mooi gedaan die vogels ,

Gerard Hendriks zei

Ik dacht dat ik alle Rembrandt kleuren kende Judy, heb je misschien een nummer voor mij?

Gerard Hendriks zei

Dank je Simonne

Judy zei

Het heet turkoois blauw in het Nederlands, nr. 522.

Gerard Hendriks zei

Bedankt Judy, ja die ken ik wel maar was iets te blauw.