zaterdag 29 juni 2019

Mijn Aquarelpapier test

Vandaag heb ik acht verschillende papiersoorten getest om te kijken welke ik het best kan gebruiken om mijn aquarellen te schilderen. Alle soorten waren 100% katoen en van 200 tot 600gram Ik heb gekeken naar; 1 Hoe lang het papier nat blijft. (belangrijk als je op een warme dag plein air schildert) 2 Hoe groot is de zuigkracht van het papier 3 Op welk papier krijg je mooie granulaties. 4 Op welk papier zijn de kleuren het meest helder en fris. 5 Op welk papier vloeien de kleuren het mooist ineen 6 Op welk papier kun je de kleuren het beste weg poetsen 7 Welk papier is dan het minst beschadigd 8 Welk papier heeft het minst last van bloemkolen 9 Welke papiersoort heeft de mooiste droge kwast structuur. 10 Welk papier heeft de mooiste structuur. En dan het belangrijkste....welk papier voelt het lekkerst aan oftewel op welk schilder je het fijnste. Inmiddels weet ik welk papier als beste uit de bus kwam.
Ook benieuwd naar de uitslag??????? scroll naar beneden
Let op!! De uitslag van deze test is mijn persoonlijke keuze

De test is niet gemaakt om te beoordelen welk papier goed of slecht is
Deze test heb ik uitsluitend gemaakt om te ontdekken welk papier nu echt geschikt is voor mijn manier van schilderen.

De nummers 1t/m 4 voldoen erg goed, de nummers 1 en 2 Cezanne en Turner waren gelijkwaardig in punten alle twee super papier maar de reden dat ik voor Cezanne kies is het formaat van het papier.

Cezanne is verkrijgbaar in de gangbare maat 56x76cm en 106x78cm maar is ook nog te krijgen in rollen van 10 meter

De Hahnemühle Turner hele vellen zijn uitsluitend te krijgen in 33x48cm en 50x65cm 

Lanaquarelle mooi papier wat ik al veel gebruikt heb en waar je mooie klassiek geschilderde landschappen mee kunt maken ook nat in nat heerlijk om mee te werken.

1e Hahnemühle Cezanne  matt              100% cotton 300gsm 56x76cm en 106x78cm

2e Hahnemühle Turner      mould-made 100% cotton 300gsm 50x65cm  
3e Lanaquarelle                 rough            100% cotton 300gsm 56x76cm
4e Hahnemühle Leonardo rough            100% cotton 600gsm 56x76cm


Geen opmerkingen: