dinsdag 2 juni 2020

Tulpen Expressief 76x56cm

Tulpen zijn altijd geweldig om te schilderen en zeker op een abstracte kleurige manier, het vergt wel enige ervaring om alles los te laten en van een grote kleurige chaos toch een frisse aquarel te kunnen maken.

Ik start altijd met grote vlakken met kleur zonder mij al te veel te bekommeren waar de bloemen en bladeren exact moeten komen, het belangrijkste is dat de basiskleuren in evenwicht op het papier worden geschilderd, ik laat het water en pigment het werk doen hier en daar stuur ik wat door het papier schuin te houden en wat te sprayen.

 
Als de verf en papier dan gedroogd is zie ik pas echt wat de basis kleur is geworden en van daaruit werk ik dan verder.

Ik ga met dezelfde basiskleuren om de bloemen en bladeren heen werken zoals je op boven staande foto kunt zien.
Als dan alle vormen er op staan dan wordt het pas leuk want dan begint het creatieve proces, spetteren krabbelen vervagen, meer verf toevoegen, weer wegpoetsen, net zolang tot dat je tevreden bent en al die tijd hou ik goed in de gaten dat de helderheid in mijn aquarel blijft behouden.


Geen opmerkingen: