zondag 19 mei 2019

Geschilderd uit mijn geheugen

Deze week heb ik naar een schitterende natuurfilm gekeken, de prachtige beelden kwamen steeds in mijn gedachten naar boven en dat betekend meestal dat ik daar dan een aquarel van moet maken.

Een aquarel uit herinnering schilderen geeft veel vrijheid en kan een verassende aquarel opleveren.
Omdat de beelden die ik in gedachten had vol waren met mist, sneeuw en water moest ik daar het juiste papier bij kiezen, deze keer nam ik Lanaquarelle 100% cotton 300gr. het heeft een mooie structuur, omdat het papier lekker lang nat blijft kun je er lang op doorwerken het geeft een mooie zachte afbeelding terwijl je toch harde randen kunt maken.

Ik besloot om slechts 3 kleuren te gebruiken;
Blockx Ultramarijn Blauw,
Blockx Gebrande Omber,
Blockx Permanent Oranje

een schuin plat penseel 1/2"
een spalter breed 12cm

Keukenrol
Watersprayfles
Veel water


Het is wel heel anders van kleur en techniek dan dat ik gebruik in mijn andere aquarellen maar je moet alles eens proberen en elke keer steek je er weer wat van op.