donderdag 10 februari 2022

Gerda Mentens

 

 Look over the master's shoulder

Top Aquarellisten vertellen hier hun verhaal.

Ook Gerda Mentens mag hier zeker niet ontbreken, Gerda is een Belgische aquarelliste met faam. Zolang ik schilder leef ik is haar motto en is ook de naam van haar schilderschool DUM PINGOO VIVOO zeer velen hebben dan ook de bezielende begeleiding van Gerda mogen ervaren.

Natuurlijk had ik ook voor Gerda een aantal vragen die zij met enthousiasme beantwoorden.


Hoe ben je tot aquarelleren gekomen

Ik schilder al lang, toen ik 8 was, schilderde mijn juf in mijn pöezie, een boekje in die tijd waar alle vriendinnetjes in tekenden, ik heb het trouwens nog! Dat maakte indruk op mij, dat was mijn eerste kennismaking met schilderkunst. Uiteindelijk volgde ik jaren later een opleiding tot leraar Plastische Kunsten en gaf ik ook 30 jaar les in het Kunstonderwijs. Gaandeweg richtte ik ook mijn eigen aquarelgroep op DUM PINGOO VIVOO: zo lang ik schilder, leef ik.. het aquarelleren begon tijdens mijn lerarenopleiding en heeft me nooit meer losgelaten. Ondertussen geef ik lessenreeksen en workshops aquarel.

Schilder je dagelijks

Ik schilder dagelijks, al is het maar in gedachten, alle dingen die me inspireren houden me bezig. Ik neem veel foto’s van momenten die later op papier komen.

Hoe zou je je techniek/stijl omschrijven

Ik hou vooral van contrasten en probeer het medium aquarel uit te puren. Het is zeker niet traditioneel. Los, intuïtief gecombineerd met analyse, kleurrijk en soms weer ingetogen, ik probeer telkens de juiste sfeer op te roepen.



Schilder je meestal binnen of buiten en waarom heeft dat je voorkeur.

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar mijn atelier, het is aangenaam om thuis in alle rust te kunnen werken. Ook geef ik demo’s voor mijn studenten, aan de hand van de demo kan ik mijn gedachtegang duidelijk maken en steken de studenten daar veel van op. Buiten schilderen zal ik niet gemakkelijk alleen doen, liefst in gezelschap van andere schilders

Schilder je op droog of nat papier

Ik schilder op droog papier, wel plaatselijk nat in nat tot droog, dat hangt een beetje van het onderwerp af, bijvoorbeeld landschap, zal ik gedeeltelijk nat in nat doen en gedeeltelijk droger. Een interieur begin ik meestal droger, werk met een spuitbusje om te verf over het blad te verdelen… er zijn zoveel technieken bij aquarel die gebruikt kunnen worden. Ik probeer dat telkens uit te puren.

Wat zijn de kleuren op je palet

Ik vind het van groot belang dat je gaandeweg je eigen kleurenpalet krijgt. Momenteel heb ik 18 kleuren van Daniel Smith, voor dit merk ben ik voor België ambassadeur. Deze kleuren heb ik zorgvuldig uitgekozen, het zijn een aantal gelen, roden en blauwen, een paar aardetinten en de meeste zijn semi- transparant. Bij menging geven ze ook koele en warme grijzen. Ik moet er alle kanten mee uit kunnen.

 


Wat is je favoriete papier

Momenteel werk ik op Old Holland Classic 535gr, een papier dat speciaal ontworpen is voor mij. Het heeft een heel mooie structuur en mijn technieken komen er goed op uit. Het is een cellulose papier, dat wil zeggen dat de verf niet helemaal in het papier wordt opgenomen en ook weer gemakkelijk kan weggenomen worden, één van mijn lievelingstechnieken.

 

Meng je verf over het algemeen op palet of papier

Het mengen van de verg vind al plaats op mijn penseel en daarna op papier, dat geeft de meest verrassende resultaten, dat is belangrijk, de controle verliezen, zo wordt je aquarel een spel van kleuren. Natuurlijk vraagt dat wat ervaring.



Waar haal je inspiratie en motief vandaan om te schilderen.

Dagdagelijks… vanaf dat mijn ogen opengaan. Mijn reizen, ik geef namelijk ook les op cruiseliners en reis zo de hele wereld rond. Overal zie ik onderwerpen, thema’s die ik gebruik in mijn aquarellen.

Ik neem heel veel foto’s, telkens mijn i -phone in de hand.

3 Tips voor de lezers

1.     *1  Laat de controle los.

2.     *2  Heb altijd een plan, dat onderweg kan veranderen.

3.     *3  Zoek voor een goede match tussen het papier en de techniek.

 


site; www.gerdaaquarel.be

 Facebook; (20+) Gerda Mentens | FacebookWeb

 

 



Geen opmerkingen: